علت خارش سر و ریزش مو در زنان

علت خارش سر و ریزش مو در زنان

در این مقاله به علت خارش پوست سر و ریزش مو در زنان و راه های درمان و پیشگیری از این بیماری ها را می پردازیم.

خارش پوست سر یک بیماری شایع است که بسیاری از زنان در طول زندگی خود تجربه می کنند. و در حالی که خارش پوست سر و ریزش مو می توانند به طور مستقل رخ دهند، گاهی اوقات دلایلی وجود دارد که اینها با هم مرتبط هستند، که در برخی موارد خارش سر منجر به ریزش مو می شود یا برعکس.

دسترسی سریع: علت خارش سر ؛ علت ریزش مو ؛ درمان خارش و ریزش مو

بنر مو

علت خارش سر و ریزش مو در زنان

خارش پوست سر از چیست؟

دانستن اینکه چرا پوست سر شما خارش دارد می تواند به شما کمک کند درمان لازم را دریافت کنید.

1. درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک نوعی التهاب پوستی است که فقط در مناطقی از بدن که به طور طبیعی سبوم (روغن) تولید می‌کنند. معمولا در پوست سر، صورت و تن رخ می‌دهد.

درماتیت سبورئیک که به نام اگزمای سبورئیک نیز شناخته می شود، ممکن است به دلیل واکنش ایمنی به قارچ میکروسکوپی به نام مالاسزیا ایجاد شود که معمولاً در پوست سالم در مناطقی که سبوم تولید می شود وجود دارد. دلیل این واکنش ناشناخته است، اما درماتیت سبورئیک مسری نیست و نشانه ای از بهداشت ضعیف نیست.

این می تواند منجر به شوره سر شود و به طور معمول مانند لکه هایی از پوست چرب، پوسته پوسته به نظر می رسد که مناطق آسیب دیده معمولا قرمز، پوسته دار و خارش دار هستند.

همچنین ممکن است زخم‌های زرد پوسته‌ای داشته باشید که روی پوست سر ایجاد می‌شوند. خبر خوب؟ درمان در خانه با درمان های بدون نسخه مانند شامپوهای ضد شوره معمولا امکان پذیر است.

2. شوره سر

شوره سر به عنوان شکل خفیف درماتیت سبورئیک در نظر گرفته می شود. زمانی رخ می‌دهد که پوست سر خشک می‌شود و وقتی پوست سر می‌ریزد، این کار در پوسته‌های بزرگ‌تر انجام می‌شود.


3. کرم حلقوی پوست سر

کرم حلقوی پوست سر، یا کچلی پوست، ناشی از عفونت قارچی است و معمولاً باعث ایجاد لکه‌های خارش دار، پوسته پوسته و طاسی روی سر شما می‌شود.

برای از بین بردن قارچی که باعث ایجاد کچلی پوست سر می شود، می توان دارو مصرف کرد، در حالی که شامپوهای دارویی می توانند به جلوگیری از گسترش عفونت کمک کنند.

ناشی از عفونت قارچی است و معمولاً باعث ایجاد لکه‌های خارش دار، پوسته و طاسی روی سر شما می‌شود. نام آن از این واقعیت ناشی می شود که معمولاً در دایره ها ظاهر می شود، نه به این دلیل که یک کرم روی پوست است.

4. واکنش آلرژیک

ممکن است به دلیل واکنش آلرژیک به یک محصول مراقبت از مو، پوست سر دچار خارش شود. در افرادی که موهای خود را رنگ می کنند نیز رایج است.

برای متوقف کردن خارش، باید بفهمید که کدام محصول باعث واکنش شما می شود و استفاده از آن را متوقف کنید. اگر نمی توانید بفهمید که چه چیزی باعث این واکنش شده است، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

5. فولیکولیت

فولیکولیت یک بیماری شایع پوستی است که زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو ملتهب شوند. این بیماری در اثر یک عفونت باکتریایی ایجاد می شود و ممکن است در ابتدا مانند جوش های کوچک در اطراف محل رشد فولیکول های مو به نظر برسد.

همچنین می تواند گسترش یابد و به زخم های پوسته پوسته تبدیل شود، اگرچه اگر خفیف باشد، احتمالاً بدون ایجاد زخم و مراقبت پزشکی بهبود می یابد. در موارد شدید، ممکن است نیاز به استفاده از داروهای تجویزی برای جلوگیری از ریزش دائمی مو و زخم داشته باشید.

6. لیکن پلانوپیلاریس

لیکن پلانوپیلاریس وضعیتی است که باعث التهاب در پوست سر و فولیکول‌های مو می‌شود و می‌تواند منجر به ریزش مو به دلیل زخم شود.

این بیماری عمدتا زنان بین 40 تا 60 سال را تحت تاثیر قرار می دهد، با علائمی مانند لکه های طاس روی پوست سر، لکه های قرمز یا پوسته پوست، درد پوست سر و خارش یا سوزش مواجه می شوند.

علت آن به طور کامل شناخته نشده است، با این حال، به نظر می رسد که سلول های T، بخشی از سیستم ایمنی بدن، به فولیکول های مو حمله می کنند. به همین دلیل، اعتقاد بر این است که این یک بیماری خود ایمنی است.

7. آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا اغلب باعث ریزش مو در پوست سر بدون علائم بثورات، قرمزی یا زخم می شود. با این حال، برخی از افراد پیشنهاد کرده اند که قبل از ریزش موهای خود، احساس سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش می کنند، جایی که موها می ریزند.

آلوپسی آره آتا اغلب به معنای ریزش موی کاملاً ناگهانی است، با تکه‌هایی که بزرگ‌ و بزرگ‌تر می‌شوند و به یک نقطه طاسی بزرگ تبدیل می‌شوند.

8. پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث می شود سلول های پوست خیلی سریع تکثیر شوند و لکه های ضخیم و تغییر رنگ پوست (پلاک) روی پوست سر و همچنین خط مو، پیشانی، پشت گردن و پوست اطراف گوش ایجاد شود.

پلاک ها می توانند خارش دار و دردناک باشند و پسوریازیس پوست سر می تواند باعث ریزش مو شود که با خاراندن پلاک ها تسریع می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین شامپو برای جوش سر

بنر آرایشی

آیا بین خارش پوست سر و ریزش مو در زنان ارتباطی وجود دارد؟

در حالی که خارش پوست سر یا ریزش مو را تجربه می‌کنید، ممکن است همیشه آنها را با هم تجربه نکنید. با این حال، ارتباطی بین این دو وجود دارد.

عفونت‌های قارچی، واکنش‌های آلرژیک و فولیکول‌های مو ملتهب ممکن است باعث خارش پوست سر شوند که می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود.

ریزش مو همچنین می تواند منجر به خارش پوست سر شود، زیرا جای زخم به رشته های عصبی روی پوست آسیب می رساند و باعث خارش می شود.

اگر دائماً پوست سر خود را خارش می دهید، می تواند به پوست و فولیکول های مو آسیب برساند که ممکن است منجر به ریزش موقت مو، خونریزی شود. با این حال، موها معمولا پس از توقف خارش دوباره رشد می کنند.

ریزش موی ارثی معمولا بدون خارش پوست سر اتفاق می‌افتد و هر گونه خارشی بر ریزش مو یا عدم ریزش مو تأثیری نخواهد داشت.

دلیل ریزش مو در زنان

ریزش مو دلایل زیادی دارد از جمله:

  • ریزش موی ارثی
  • سن
  • زایمان، بیماری یا سایر عوامل استرس زا
  • آسیب مو
  • عدم تعادل هورمونی
  • دارو
  • بیماری های مقاربتی

ریزش موی ارثی یا آلوپسی آندروژنیک شایع ترین شکل ریزش مو است. این ژنتیکی است و باعث کوچک شدن فولیکول های مو می شود، بنابراین در نهایت رشد مو را متوقف می کند.

بیشتر بخوانید: شامپو بدون سولفات برای ریزش مو

چگونه خارش پوست سر را از بین ببریم

شستشوی منظم پوست سر با یک صابون دارویی می تواند تمام چیزی باشد که برای تسکین خارش سر نیاز دارید. موادی که در شامپوهای ضد شوره باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  • زینک پیریتیون یا زینک اودین
  • سولفید سلنیوم
  • پیروکتون اولامین
  • عوامل ضد قارچ مانند کتوکونازول
  • اسید سالیسیلیک

برخی از شامپوهای ضد شوره به اندازه کافی ملایم هستند که بتوان از آنها هر روز استفاده کرد، در حالی که برخی دیگر فقط باید به صورت هفتگی استفاده شوند. اگر پوست سرتان پوسته پوسته شده است، معمولاً باید هر روز شامپو بزنید تا از شر رسوب‌گذاری خلاص شوید.

اگر خارش شما به دلیل یک واکنش آلرژیک است، دریابید که چه محصولی باعث واکنش می شود و استفاده از آن را متوقف کنید. علل دیگر، مانند کرم حلقوی پوست سر، ممکن است نیاز به داروهای تجویزی داشته باشد.

لوسیون‌های کورتیکواستروئیدی موضعی نیز می‌توانند تسکین دهند، اما بهتر است به پزشک یا داروساز مراجعه کنید تا راهنمایی‌های لازم را در مورد آنچه ممکن است برای شما مناسب‌تر باشد در صورت شدید بودن خارش، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان های خانگی خارش سر:

سرکه سیب: سرکه سیب به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد قارچی که دارد، می تواند به کاهش خارش ناشی از خشکی پوست کمک کند. می توانید سعی کنید سرکه سیب را در آب گرم رقیق کنید و بعد از شامپو کردن موها از آن برای آبکشی استفاده کنید.
روغن نارگیل: روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که دارای خواص ضد میکروبی است که خارش پوست سر را تسکین می دهد.
روغن درخت چای: روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی، ضد عفونی کننده و همچنین اثرات ضد التهابی است. سعی کنید 10 تا 20 قطره را به یک شامپوی ملایم اضافه کنید، اما به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این روغن می تواند برای پوست تحریک کننده باشد.

چگونه ریزش مو را متوقف کنم؟

ریزش مو می تواند باعث استرس عاطفی قابل توجهی شود و بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد. جدای از مراقبت خوب از مو و پوست سر، بهترین کاری که می توانید برای ریزش مو انجام دهید استفاده از یک دارو یا محصول اثبات شده است.


بنر ماسک مو

بیشتر بخوانید: معجونی برای جلوگیری از ریزش مو

پیمایش به بالا