علت جوش چرکی کف سر چیست؟

جوش کف سر

جوش‌های چرکی کف سر ممکن است برای بسیاری از افراد مشکل ساز باشد. این نوع از جوش‌ها معمولا به دلیل انسداد منافذ چربی در پوست سر ایجاد می‌شود. در این مقاله به بررسی علت ایجاد جوش چرکی کف سر و راه‌های پیشگیری از آن پرداخته خواهد شد.

دلیل جوش چرکی کف سر

افزایش ترشح چربی پوست سر:

یکی از عوامل اصلی ایجاد جوش‌های چرکی کف سر افزایش ترشح چربی پوست سر است. در برخی از افراد، بافت پوست سر دچار افزایش تولید چربی می‌شود که باعث انسداد منافذ غدد چربی می‌شود. این انسدادها سبب جمع شدن باکتری‌ها می‌شود که به دنبال آن باعث ایجاد جوش می‌شود.

استفاده از محصولات شامپو نامناسب:

استفاده از محصولات شامپو نامناسب می‌تواند باعث ایجاد جوش در کف سر شود. برخی از محصولات شامپو شامل مواد شیمیایی می‌شوند که می‌توانند باعث حساسیت و التهاب در پوست سر شوند و در نتیجه باعث ایجاد جوش چرکی کف سر شوند.

استفاده از محصولات موی نامناسب:

استفاده از محصولات موی نامناسب می‌تواند به ایجاد جوش چرکی کف سر منجر شود. مصرف انواع ژل‌های مو، اسپری‌های مو، واکس‌های مو و شامپوهای حجم دهنده می‌توانند به عواملی تبدیل شوند که باعث ایجاد جوش چرکی کف سر شوند.

بیشتر بخوانید: ۶ شامپو مناسب برای جوش کف سر

بنر مو

جوش پوست سر: آنچه باید بدانید

دو عامل احتمالی برای جوش های روی پوست سر شما وجود دارد: آکنه معمولی و فولیکولیت.

آکنه، از جمله آکنه پوست سر، ناشی از مسدود شدن منافذ، تولید سبوم، التهاب و باکتری است.

تغییرات هورمونی، داروها، محصولات مراقبت از پوست و حتی تجهیزات ورزشی می توانند شما را مستعد ابتلا به آکنه روی پوست سر و پیشانی خود کنند.

فولیکولیت بسیار شبیه آکنه است و یک پاسخ التهابی به چیزهایی مانند باکتری یا قارچ در فولیکول های مو است.

جوش های روی پوست سر شما ناشی از آکنه یا فولیکولیت، احتمالا به درمان مشابه پاسخ مثبت می دهند.

آیا جوش های پوست سر شما ناشی از آکنه است؟

احتمالاً در مورد آن شنیده اید و با نوعی از آن مبارزه کرده اید آکنه شایع ترین اختلال پوستی در دنیا است.

این یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که منجر به ایجاد انواع مختلفی از جوش ها یا زگیل ها می شود.

چهار عامل در ایجاد آکنه نقش دارند: افزایش سبوم یا چربی تولید شده توسط پوست، سلول های مرده پوست، باکتری های معروف به پروپیونی باکتریوم آکنه (P. acnes) و التهاب.

به طور معمول، برای ایجاد جوش، سلول‌های مرده پوست فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند و سبوم در زیر سطح پوست گیر می‌کند و باعث رشد باکتری‌ها و ایجاد التهاب می‌شود.

آکنه شامل جوش های زیر است:

کومدون های بسته یا سرسفید، کومدون های باز یا جوش های سر سیاه؛ پاپول (برجستگی های صورتی کوچک)؛ جوش ها و ندول ها (هر دو نوع التهابی و دردناک آکنه)؛ و کیست ها که جوش های عمیق و چرکی هستند.

تعدادی از موارد که می تواند باعث آکنه شود: تغییرات هورمونی، داروها، پوست چرب، محصولات مراقبت از پوست یا حتی رژیم غذایی شما.

اگر آکنه شما روی پوست سر یا پیشانی شما برجسته است، ممکن است بخواهید دو عامل احتمالی را از نزدیک بررسی کنید: محصولات مو و استفاده از کلاه.

محصولات مو بر پایه روغن می توانند منافذ پوست سر و پیشانی شما را مسدود کنند.

و کلاه گذاشتن، به ویژه بعد از تعریق یا در حین تعریق، محیطی کاملاً گرم برای رشد باکتری ها ایجاد می کند.

آیا جوش های پوست سر شما ناشی از فولیکولیت است؟

بر اساس تحقیقات، فولیکولیت وضعیتی است که نزدیک به آکنه است. به درمان پاسخ مشابهی می دهد و ممکن است دلایل مشابهی داشته باشد.

فولیکولیت مزمن در مردان شایع تر از زنان است و ممکن است در اثر عوامل باکتریایی، ویروسی یا قارچی ایجاد شود. در حالی که علت دقیق فولیکولیت به طور کامل شناخته نشده است، اعتقاد بر این است که یک پاسخ التهابی به شرایط مانند باکتری ها یا مخمرها در فولیکول مو است.

فولیکولیت نیز شبیه آکنه است که تشخیص تفاوت را دشوار می کند.

این عارضه باعث ایجاد جوش های کوچک و خارش دار یا جوش های روی پوست سر و خط مو می شود. این برجستگی ها ممکن است خارش داشته باشند، زخم شوند و پوسته پوسته شوند.

نوع شدید، اما کمتر شایع فولیکولیت شامل آکنه نکروتیک و پری فولیکولیت است که به عنوان سلولیت کالبد شکافی نیز شناخته می شود.

در حالت اول، برآمدگی های فولیکولی بزرگ پوسته های سیاه و در نهایت زخم ایجاد می کنند. در مورد دوم، جوش های بزرگتر مانند ندول ها و کیست ها ممکن است وجود داشته باشد و ریزش مو و زخم شایع تر است.

درمان جوش چرکی کف سر

تشخیص صحیح از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص پوست برای تعیین نحوه درمان وضعیت پوست سر و مدیریت جوش ها مهم است. با این حال، در فولیکولیت یا آکنه، حداقل برخی از درمان ها مشابه هستند.

هر دوی این شرایط ممکن است با آنتی بیوتیک های خوراکی مانند داروهای تتراسایکلین و ایزوترتینوئین بهبود یابد.

درمان آکنه همچنین ممکن است شامل استفاده از رتینوئیدهای موضعی و بنزوئیل پراکسید باشد. درمان فولیکولیت ممکن است شامل کرم‌های استروئیدی موضعی و آنتی هیستامین‌ها باشد.

راه حل های دیگر ممکن است شامل تنظیم محصولات مراقبت از پوست و مو باشد که استفاده می کنید.

از محصولات روغنی که می توانند منافذ شما را مسدود کنند دوری کنید و شامپوی شوره سر را با داروی ضد قارچ در نظر بگیرید.

اگر اهل کلاه هستید، به سر خود استراحت دهید، به خصوص اگر عرق می کنید.

بنر آرایشی

بیشتر بخوانید:۵ درمان خانگی جوش پوست سر

مرتبط:علت جوش چرکی کف سر چیست جوش سر سیاه جوش سر سفید جوش سرسیاه جوش سر علت جوش سر جوش کف سر درمان جوش چرکی درمان جوش سر علت جوش زدن سر علت جوش کف سر جوش سفید علت جوش چرکی در سر علت جوش چرکی کف سر جوش چرکی کف سر دلیل جوش چرکی کف سر علت جوش چرکی سر چیست جوش سر چرکی جوش سر سیاه گوش

پیمایش به بالا