سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است

سیاهی دور چشم

تیرگی زیر پلک پایین چشم یک مشکل شایع مخصوصا برای بسیاری از خانم ها است. سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟ این گودی یا تیرگی آزاردهنده زیر چشم به دلیل ژنتیک، آلرژی یا دلایل دیگری مثل کم خونی ظاهر می‌شود. درمان های خانگی و پزشکی نیز وجود دارد که ممکن است به شما در کاهش سیاهی دور چشم کمک کند.

حلقه های تیره زیر چشم، که به عنوان پیگمانتاسیون دور چشم (POH) نیز شناخته می شود، ممکن است به صورت سایه های قهوه ای، آبی، سیاه یا بنفش ظاهر شوند.

سیاهی دور چشم هر کسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما معمولا در موارد زیر شایع تر است:

  • بزرگسالان مسن تر
  • افرادی که دارای منبع ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند
  • افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، بیشتر در معرض هیپرپیگمانتاسیون اطراف چشم هستند

به طور کلی اعتقاد بر این است که خستگی شایع ترین علت ایجاد سیاهی زیر چشم است. اما در واقع دلایل مختلف بیشتری وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد علت و تشخیص اینکه سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟ و گزینه‌های درمان سیاهی زیر چشم، ادامه مطلب را بخوانید.

دسترسی سریع: علت سیاهی زیر چشم ؛ تشخیص ؛ درمان خانگی ؛ درمان پزشکی

دور چشم

سیاهی زیر چشم نشانه چه بیماری است

1. سن

افزایش سن ممکن است یکی از شایع ترین دلایل سیاهی زیر چشم باشد.

با بالا رفتن سن، پوست شما متمایل به افتادگی و نازک شدن می شود. ممکن است کاهش چربی و کلاژن را تجربه کنید که به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک می کند. همانطور که این اتفاق می افتد، رگ های خونی تیره زیر پوست شما بیشتر دیده می شود و باعث می شود ناحیه زیر چشم شما تیره شود.

بالا رفتن سن نیز ممکن است باعث شود که حفره های اشکی توخالی تر به نظر برسند. این ممکن است به شما ظاهری خسته یا مسن نشان دهد.

2. خستگی

پرخوابی یا کم خوابی ممکن است باعث تیرگی و رنگ پریدگی پوست شما شود. در نتیجه، رگ‌های خونی و بافت‌های تیره زیر پوست شما ممکن است بیشتر نمایان شوند.

کم خوابی همچنین ممکن است منجر به تجمع مایع در زیر چشمان شما شود و باعث شود که آنها پف کرده به نظر برسند. سیاهی زیر چشم ممکن است در واقع سایه هایی باشند که توسط پلک های پف کرده ایجاد می شوند.

3. سیاهی دور چشم نشانه بیماری آلرژی است

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم ممکن است باعث تیرگی چشم شود.

هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید، بدن شما هیستامین آزاد می کند تا با مهاجم مبارزه کند. این ممکن است باعث خارش، قرمزی و پف چشم شود. خاراندن خارش پوست ممکن است باعث التهاب، تورم و شکستگی عروق خونی شود که منجر به رنگدانه های پس از التهاب می شود.

بیشتر بخوانید: کرم دور چشم برای پف و چروک


4. داروهای کاهنده فشار چشم

برخی از داروهای محلول چشمی که برای کمک به درمان گلوکوم استفاده می شوند، مانند لاتانوپروست و بیماتوپروست، ممکن است باعث ایجاد سیاهی دور چشم شوند.

این موارد به احتمال زیاد بین 3 تا 6 ماه پس از شروع درمان با بیماتوپروست ایجاد می شوند.

گاهی اوقات، تغییرات ممکن است دائمی باشند، بنابراین اگر متوجه تغییر رنگ در زیر چشم خود شدید، مهم است که با پزشک صحبت کنید.

5. خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا کامپیوتر برای مدت طولانی ممکن است چشمان شما را تحت فشار قرار دهد. در نتیجه رگ های خونی اطراف چشم شما را بزرگ و به طور بالقوه باعث سیاهی دور چشم شود.

6. کم آبی بدن

کم آبی ممکن است به ایجاد سیاهی دور چشم نسبت داده شود. هنگامی که بدن شما به خوبی هیدراته نمی شود، پوست زیر چشم شما شروع به کدر شدن می کند و چشمان شما گود رفته به نظر می رسد. این به دلیل نزدیکی چشمان شما به استخوان زیرین است.

شما می‌توانید با نوشیدن آب بیشتر کمبود آب بدن خود را رفع کنید و همچنین آبرسانی دور چشم از طریق محصولات بهداشتی یا خانگی هم کمک زیادی به سلامت پوست زیر چشم خواهد کرد.

7. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا آسیب دیدگی ممکن است باعث ایجاد حلقه های سیاه زیر چشم شما شود. این به عنوان رنگدانه پس از التهاب شناخته می شود.

آفتاب بیش از حد ممکن است ملانین منبع قابل اعتماد اضافی تولید کند که رنگدانه ای است که به پوست شما رنگ می دهد. سپس بدن شما این ملانین اضافی را در زیر چشمان شما جمع می‌کند و در نتیجه بیماری هیپرپیگمانتاسیون ایجاد می‌شود.

8. ژنتیک

چند مطالعه نشان می دهد که ژنتیک ممکن است در ایجاد سیاهی دور چشم نقش داشته باشد. یک مطالعه در سال 2014 ارتباط قوی بین تیرگی زیر چشم و سابقه خانوادگی برای 63٪ شرکت کنندگان نشان داد.

این ویژگی ارثی در اوایل دوران کودکی دیده می شود و با گذشت زمان، حلقه های تیره ممکن است روشن یا تیره تر شوند.

9. کم خونی

سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟ مطالعه سال 2014 که قبلا ذکر شد نشان داد که 50٪ شرکت کنندگان مبتلا به سیاهی دور چشم، بیماری کم خونی داشتند. اما هنگامی که کم خونی آنها درمان شد، بسیاری از مردم گزارش دادند که حلقه های سیاه زیر چشم آنها نیز ناپدید شده است.

کم خونی زمانی است که سطح گلبول های قرمز خون شما کمتر از حد طبیعی باشد. احساس سرگیجه، ضعف، تنگی نفس، خستگی را در شما ایجاد می‌کند.

اگر کم خونی دارید، ممکن است متوجه شوید که پوست شما رنگ پریده تر از حد معمول است و ممکن است زیر چشمانتان حلقه های تیره داشته باشد. با یک پزشک در مورد انجام آزمایش خون برای بررسی سطح آهن خود صحبت کنید.

10. سبک زندگی

تعدادی از عوامل سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل نیز ممکن است با ایجاد سیاهی دور چشم مرتبط باشند.

تشخیص سیاهی دور چشم

حلقه های سیاه زیر چشم بسیار رایج و معمولا دلیلی برای هشدار نیستند.

اما اگر سیاهی دور چشم شما تیره‌تر می‌شود، ورم می‌کند یا شما را آزار می‌دهد، با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند به شما در دریافت تشخیص و درمان صحیح کمک کنند.

توجه به این نکته مهم است که تحقیقات علمی و بالینی در مورد علت سیاهی دور چشم هنوز محدود است، به‌ویژه وقتی در مقایسه با میزان رایج سیاهی دور چشم و تعداد افرادی که خواهان درمان هستند، مقایسه می‌شود. در سال 2014، حدود 65 مقاله درباره سیاهی دور چشم در PubMed وجود داشت، در مقایسه با 150 میلیون جستجوی Google برای درمان.

پزشک متخصص

دکتر ساینا:


درمان سیاهی دور چشم

برای رفع سیاهی زیر چشم درمان های خانگی و پزشکی مختلفی وجود دارد.

درمان های خانگی

  • کمپرس سرد را به مدت 20 دقیقه روی پوست زیر چشم خود قرار دهید
  • خواب کافی داشته باشید
  • با نوشیدن آب بیشتر و گنجاندن میوه ها و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی خود هیدراته بمانید
  • هنگام خواب، سر خود را با یک بالش اضافی یا پتو پیچیده بالا ببرید
  • کیسه های چای سیاه یا سبز خیس شده را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید
  • کرم رفع سیاهی دور چشم بزنید
  • حلقه های تیره را با آرایش پنهان کنید

درمان های پزشکی

برای یک گزینه دائمی تر، برخی از درمان های پزشکی برای کمک به کاهش سیاهی دور چشم در دسترس هستند.

برخی از درمان های پزشکی مورد استفاده برای کاهش سیاهی دور چشم عبارتند از:

  • لایه برداری شیمیایی برای کاهش رنگدانه
  • جراحی لیزر برای لایه برداری مجدد پوست و افزایش سفت شدن پوست
  • خالکوبی های پزشکی برای تزریق رنگدانه به نواحی نازک پوست
  • پرکننده های بافتی برای پنهان کردن رگ های خونی و ملانین که باعث تغییر رنگ پوست زیر چشم شما می شود
  • حذف چربی برای از بین بردن چربی و پوست اضافی، سطح صاف تر و یکدست تر را نشان می دهد
  • ایمپلنت های جراحی از چربی یا محصولات مصنوعی
  • کربوکسی تراپی برای افزایش جریان خون در ناحیه زیر چشم

قبل از تصمیم گیری در مورد هر گونه روش درمانی، با یک پزشک صحبت کنید. درمان های پزشکی تهاجمی می تواند گران، دردناک و نیاز به بهبودی طولانی مدت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: برای سیاهی دور چشم چی خوبه ؟ درمان خانگی

پزشک متخصص

دکتر ساینا:


سوالات پرتکرار

چگونه از شر سیاهی زیر چشم خلاص شویم؟

برای برخی افراد، خواب بیشتر، هیدراته ماندن و کاهش زمان استفاده از گوشی و لپ تاپ ممکن است مفید باشد. کمپرس سرد یا کرم دور چشم ممکن است کمک کننده باشد. همچنین درمان های پزشکی دائمی تری برای سیاهی زیر چشم شما وجود دارد.

آیا سیاهی زیر چشم دائمی است؟

مدت زمان ماندگاری سیاهی دور چشم می تواند به عوامل زیادی مانند سبک زندگی، ژنتیک، کمبودهای تغذیه ای بستگی داشته باشد.

چه ویتامین هایی برای سیاهی زیر چشم مفید هستند؟

چند مطالعه قدیمی نشان می دهند که ویتامین E، ویتامین C و ویتامین K در محصولات موضعی ممکن است در کاهش سیاهی زیر چشم نقش داشته باشند. بسیاری از محصولات همچنین حاوی Retinoid ساخته شده از ویتامین A هستند که ممکن است رنگ پوست را تغییر دهد.

سیاهی دور چشم کمبود چه ویتامینی است؟

یک مطالعه نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین B12 ممکن است رنگدانه های پوست را افزایش دهد، و باعث ایجاد حلقه های تیره زیر چشم شما شود.

کم خونی ناشی از فقر آهن نیز باعث سیاهی زیر چشم می‌شود.

آیا سیاهی دور چشم مربوط به کبد است؟

یک مطالعه نشان داد که 7.7 درصد از شرکت کنندگان به دلیل اختلالات کبدی، تیرگی زیر چشم داشتند. اما، به طور کلی، تحقیقات کافی برای حمایت کامل از این موضوع وجود ندارد.

حرف آخر

برای بسیاری از افراد، حلقه های تیره زیر چشمی موقت و فصلی هستند.

سیاهی دور چشم نشانه چیست؟ این مشکل پوستی ممکن است ژنتیکی یا کم خونی و ناشی از ایستایی عروق خونی (زمانی که جریان خون کند می شود و در یک ناحیه جمع می شود) یا ناشی از ترکیبی از عوامل سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن، دریافت بیش از حد نور خورشید، یا گذراندن دوره های طولانی مدت زمان خیره شدن به صفحه نمایش گوشی و کامپیوتر باشد.

در بیشتر موارد، حلقه های سیاه دور چشم به سادگی بخشی از پیری هستند.

این تیرگی ها معمولا دلیلی برای خطر سلامتی نیستند. اما اگر تغییر رنگ و تورم بدتر شد، یا اگر ظاهر بد آن شما را آزار می‌دهد، با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند به شما در دریافت تشخیص و درمان صحیح کمک کنند.

پزشک متخصص

دکتر ساینا:


بیشتر بخوانید: پف زیر چشم چگونه برطرف میشود؟ ۹ راه درمان

مرتبط: برای سیاهی دور چشم درمان خانگی,کبد چرب و سیاهی دور چشم,سیاهی دور چشم و مشکل کبد,از بین بردن سیاهی دور چشم,علت سیاه شدن دور چشم,سیاهی دور چشم نشانه چیست,چگونه سیاهی دور چشم را از بین ببریم

پیمایش به بالا