خشکی لب نشانه چیست ؟

خشکی لب نشانه چیست

خشکی لب نشانه چیست؟ علت اصلی گاهی اوقات می تواند یک بیماری زمینه ای مانند آفتاب سوختگی، واکنش های آلرژیک یا سرطان پوست باشد. در این صورت، به جای استفاده از بالم یا روغن لب، باید با پزشک خود تماس بگیرید. اما بدیهی است که ننوشیدن آب کافی مشکل بزرگی است. عادات دیگری مانند لیسیدن بیش از حد لب ها یا خوردن غذاهای نمکی نیز می تواند نقش داشته باشد.

وقتی هوا سرد و خشک است، احتمالاً بیشتر با لب های ترک خورده مواجه می شوید. نمی توان انکار کرد که آب و هوا عاملی رایج در پشت لب های خشک و پوسته پوسته شده است، اما این تنها دلیل احتمالی پوسته پوسته شدن لب نیست.

هر چند که به احتمال زیاد لازم نیست. بیشتر موارد ترک خوردگی لب ها را می توان تنها در عرض چند هفته بدون مداخله متخصص پوست درمان کرد. به گفته متخصصان پوست گاهی اوقات لایه برداری فقط یک عارضه جانبی از آرایش فیزیولوژیکی لب شما است. این بدان معناست که برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ترک و خشکی لب هستند.

دسترسی سریع: خشکی لب نشانه چیست

بنر رژ لب

چرا لب هایم پوسته پوسته می شوند؟

به احتمال زیاد شما چیزی برای نگرانی ندارید. لب ها به طور طبیعی خشک می شوند. لب های شما غدد چربی ندارند. بنابراین، حفظ رطوبت برای لب های شما می تواند بسیار دشوار باشد (به همین دلیل است که هرگز جوش نمی زنند). فقدان غدد چربی همچنین به این معنی است که لب های شما فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی یا عناصری که لایه بیرونی پوست شما را محافظت و هیدراته نگه می دارند تولید نمی کند.

در واقع، لب های شما اصلا لایه بیرونی زیادی ندارند. برخلاف بقیه پوست ما، بسیاری از نواحی لب ها لایه شاخی (معروف به لایه بالایی پوست) ندارند. لایه شاخی چیزی شبیه زره به عنوان یک سد پیچیده بافته شده است که از چربی ها، پروتئین ها و سلول های مرده پوست تشکیل شده است. این مانع از پوست در هنگام خشکی محافظت می کند و همچنین مسئول برخی از محافظت داخلی بدن شما در برابر اشعه ماوراء بنفش است.

بنابراین قبل از اینکه خودتان را متقاعد کنید که یک مشکل پزشکی جدی دارید، به خاطر داشته باشید که لب‌هایتان به طور طبیعی حساس‌تر از بقیه پوست‌تان هستند و هر گونه خشکی یا لایه‌برداری را می‌توان با چند ضربه از بالم لب مورد علاقه‌تان برطرف کرد.

معمولا می‌توانید در عرض دو هفته با تغییر سبک زندگی درست وضعیت را برطرف کنید. با این حال، اگر هیچ بهبودی نمی بینید یا اگر لب هایتان به تدریج بدتر می شود، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. اگر لب‌های شما به طور طبیعی خشک هستند، او توصیه می‌کند که مراقب علائم مداوم خونریزی، ترک‌های بزرگ، شکاف‌ها، درد و لایه‌برداری باشید که برای چندین هفته بهتر نمی‌شوند. اگر دائما پوست لب‌هایتان را جدا می‌کنید یا خشکی آن با یک محصول دارویی متوقف نمی‌ شود، ممکن است لازم باشد با پزشک خود مشورت کنید.

خشکی لب نشانه چیست

همانطور که گفته شد، عوامل دیگری وجود دارد که می تواند باعث پوسته شدن لب های شما شود، از رژیم غذایی گرفته تا یک بیماری جدی تر. بیایید در مورد هر یک صحبت کنیم.

1. رژیم غذایی

رژیم غذایی شما شامل مقدار زیادی غذاهای شور یا تند است:

طرفدار سرسخت تنقلاتی مانند چوب شور یا چیپس هستید؟ آنها می توانند دلیل پوسته شدن لب های شما باشند. غذاهای شور، به‌ویژه آن‌هایی که نمک زیادی دارند. قطعا می‌توانند روی پوست لب تأثیر بگذارند. نمک آب را نگه می‌دارد، بنابراین می‌تواند آب را از لب‌ها جذب کند و فقط آنها را خشک کند. محرک غذایی دیگر؟ تنقلات تند همچنین می توانند باعث تحریک پوست و از دست دادن آب شوند.

درمان آن: برخی از غذاهای شور را برای مدتی کنار بگذارید و با استفاده از بالم لب یا بهترین روغن برای خشکی لب، اجازه دهید لب‌هایتان بهبود یابد.

2. لیسیدن لب

این احتمالا بدترین کاری است که می توانید برای خشکی لب انجام دهید. بزاق از آنزیم‌هایی تشکیل شده است که برای تجزیه چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها، که لب‌های شما از آن ساخته شده‌اند، تشکیل شده است. زمانی که این کار را انجام می دهید، به معنای واقعی کلمه لب های خود را هضم می کنید.

درمان: یک مرطوب کننده لب همراه خود داشته باشید تا وقتی میل به لیسیدن لب دارید، به جای آن مرطوب کننده خود را روی لب بکشید.

3. آفتاب

به یاد داشته باشید: لب های شما در حال حاضر آن قسمت بالای پوست محافظ را از دست داده اند. بنابراین اگر بدون بالم لب با SPF در زیر نور خورشید هستید، به احتمال زیاد پوست لب های شما خشک و پوسته می شود. خورشید آب را از پوست شما خارج می کند و می تواند آن را در مناطقی که به طور طبیعی خشک هستند، خشک تر نیز کند. علاوه بر این، التهاب ناشی از آفتاب سوختگی می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن لب‌های شما شود، زیرا سلول‌های پوست برمی‌گردند و سعی می‌کنند دوباره پر شوند.

درمان: می‌توانید به برخی از درمان‌های معمول آفتاب سوختگی خود برای ترک لب‌ها نیز اعتماد کنید.


4. آبرسانی ضعیف

خشکی لب نشانه چیست؟ شما کم آب شده اید. به دلیل چرخش سریع سلول های پوست روی لب ها، اگر به درستی هیدراته نشده باشید، بیشتر مستعد خشکی لب هستید. از نظر فنی، این ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیفتد، اما در زمستان بیشتر رایج است، زمانی که هوای خشک داخل خانه می‌تواند رطوبت طبیعی پوست شما را (از جمله روی لب‌هایتان) از بین ببرد.

درمان : آب بیشتری بنوشید. توصیه می شود که زنان حدود 11.5 فنجان مایعات در روز، هم از مایعات و هم از غذاها دریافت کنند. آب بهترین است، اما نوشیدنی های دیگر نیز مهم هستند.

5. هوای خشک

چه در منطقه ای با رطوبت کم در طول سال زندگی می کنید یا فقط به افت رطوبت که با تغییر فصل اتفاق می افتد حساس هستید، هوای خشک می تواند دلیل ترک خوردن لب های شما باشد. فقدان رطوبت در هوا، به ویژه در فصل زمستان، می تواند باعث خشکی لب ها شود.

درمان: شما نمی توانید کار زیادی در مورد هوای اطراف خود انجام دهید، اما یک مرطوب کننده که به طور ویژه برای احیای رطوبت لب شما طراحی شده، کمک ‌زیادی ‌می‌کند.

6. دارو

خشکی لب نشانه چیست؟ داروی شما باعث خشک شدن لب شما می شود.

برخی از داروها به راحتی می توانند باعث خشکی و لایه برداری لب ها شوند. این یک شکایت رایج برای بسیاری از مشتریانی است که از داروهای آکنه و جوش استفاده می کنند.

به گفته متخصصین، این داروها همچنین می توانند لب شما را خراب کنند:

  • داروهای شیمی درمانی
  • ترکیبات رایج مراقبت از پوست مانند بنزوئیل پراکسید، رتینول یا اسید سالیسیلیک
  • داروهای ضد افسردگی
  • آنتی هیستامین ها
  • آنتی بیوتیک ها
  • برخی از داروهای ضد درد بدون نسخه

درمان: ابتدا با پزشک خود در مورد اینکه آیا داروهایی که مصرف می کنید باعث خشکی لب ها می شود صحبت کنید. اگر اینطور است و نمی توانید به این زودی داروی خود را قطع کنید، از یک بالم یا روغن لب مرطوب کننده برای مبارزه با عوارض جانبی استفاده کنید. اگر لایه برداری و پوسته لب شدیدتر شد، مراجعه شما به پزشک متخصص ممکن است ارزشش را داشته باشد تا مطمئن شوید به چیزی که استفاده می کنید حساسیت ندارید.

دکتر ساینا

7. رشد بیش از حد مخمر

آیا آندربایت دارید؟ یا شاید شما در خواب آب دهان می ریزید؟ این عوامل می توانند باعث رشد بیش از حد مخمر (و به نوبه خود عفونت قارچی در ناحیه دهان) شوند. این نوع عفونت می‌تواند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست اطراف دهان و گاهی اوقات حتی شکاف (زمانی که ترک‌های کوچک در گوشه‌های دهان ایجاد می‌شود) شود.

آن را درمان کنید: مانند عفونت های مخمری در هر جای دیگر، بهترین گزینه برای شما یک داروی ضد قارچ تجویز شده است. با یک متخصص پوست صحبت کنید.

8. شیلیت اکتینیک

خشکی لب نشانه چیست؟ شما مبتلا به شیلیت اکتینیک هستید.

با این وضعیت، پوست در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب مزمن به قدری آسیب دیده است که نمی تواند خود را ترمیم کند. شیلیت اکتینیک در بین افراد مسن شایع تر است.

این نوع آسیب طولانی مدت خورشید و التهاب روی لب ها است که می تواند منجر به سرطان پوست شود. در این نوع از ناحیه خشک و ترک‌خورده، ظهور سرطان‌های پوست بسیار آسان است و به همین دلیل، ما شاهد بسیاری از کارسینوم‌های سلول سنگفرشی در افراد مسن در لب پایین هستیم. چیلیت اکتینیک با خشکی و لکه ها یا پلاک های پوسته پوسته مشخص می شود، همانطور که ذکر شد، معمولاً روی لب پایینی.

درمان آن: درمان شامل چیزی است که به آن فیلد درمانی موضعی یا نور درمانی فتودینامیک می گویند تا یک پاسخ ایمنی ایجاد کند یا سلول های آسیب دیده پوست را از بین ببرد. اما ابتدا پزشک شما باید از طریق بیوپسی پوست شما را تشخیص دهد.

9. کمبود ویتامین

خشکی لب کمبود کدام ویتامین است؟ کمبود ویتامین B می‌تواند منجر به خشکی، ترک‌خوردگی، خارش و قرمزی لب‌ها شود که معمولاً با ظاهری مشابه در اطراف دهان همراه است.

بیشتر موارد به کمبود B12 منتهی می شود. این ویتامین به بدن شما در رشد سلولی، بهبودی و گردش سلولی کمک می کند و کمبود B12 باعث خشکی و کندی بهبود لب می شود.

کمبود ویتامین C نیز می‌تواند باعث ترک خوردن لب‌ها شود، اما این نادرتر است زیرا اکثر رژیم‌ها حاوی مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C هستند.

درمان: از طریق آزمایش خون، پزشک شما می‌تواند تعیین کند که کمبود ویتامین شما دقیقا چیست و مکمل‌های لازم را تجویز کند (یا تنظیمات رژیم غذایی را در صورت نیاز به آنها پیشنهاد کند). اگر کمبود B12 دارید، یک مکمل B12 یا B کمپلکس می تواند به شما کمک کند تا به مرور زمان سطح ویتامین را به مسیر درست برگردانید.

10. واکنش آلرژیک

یک واکنش آلرژیک نه تنها باعث خشکی، بلکه قرمزی و تورم در اطراف لب ها می شود. یک واکنش آلرژیک معمولاً به همرای پوسته پوسته شدن خارش نیز دارد. این می تواند ناشی از مواد موجود در محصولات آرایشی، مراقبت از پوست یا حتی خمیر دندان شما باشد. اسید سینامیک یا مشتقات دارچین یک آلرژن رایج در خمیر دندان هستند که افراد ممکن است لب هایشان را تحریک کنند.

درمان آن: یک داروی موضعی یا خوراکی با مشورت پزشک معمولا برای هر یک از این مشکلات درمان را انجام می دهد.

11. لیکن پلان

لیکن پلان یک بیماری التهابی پوست است. معمولاً خود را به صورت برآمدگی های خارش دار و بنفش روی بدن نشان می دهد. اما می تواند روی لب ها نیز ظاهر شود. و هنگامی که انجام می شود، معمولاً به صورت نواحی ترک خورده بنفش یا قهوه ای روی لب ها ظاهر می شود.

درمان کنید: یک داروی ضد التهابی یا موضعی تجویز شده توسط پزشک کمک خواهد کرد.

12. پمفیگوس پارانئوپلاستیک

این یک وضعیت بسیار نادر است، پمفیگوس پارانئوپلاستیک یک بیماری تاول‌زای خودایمنی است که با سرطان زمینه‌ای مرتبط است. در حالی که می تواند به شکل بثورات پوستی ظاهر شود، مشخصه این بیماری، بیماری فرسایشی دهان است، بنابراین اگر فکر می کنید که لب های شما نشانه هایی از چیزی جدی تر و تاول دار را نشان می دهد، بهتر است که با پزشک خود صحبت کنید. در این شرایط خاص، لب‌های شما معمولاً ترک می‌خورند و خونریزی می‌کنند و باعث زخم، قرمزی و تورم اطراف دهان می‌شوند.

درمان کنید: اگر تشخیص داده شود، پزشک شما احتمالا پماد آنتی بیوتیک موضعی را برای ضایعات و تاول های پوستی واقعی تجویز می کند و در صورت وجود بدخیمی، شما را از طریق هر درمان دیگری که برای درمان سرطان زمینه ای لازم است راهنمایی می کند.

چند وقت یکبار باید از بالم لب استفاده کنم؟

در طول روز، هر زمان که می‌خواهید لب‌های خود را گاز بگیرید یا پوست آن را بکنید، بالم لب را در صورت نیاز استفاده کنید. در شب توصیه می شود قبل از خواب از مرطوب کننده لب غلیظ استفاده کنید. این امر به ویژه برای افرادی که از دهان تنفس می کنند یا افرادی که با دهان باز می خوابند بسیار مهم است. گذر هوا لب ها را خشک می کند. و همچنین هنگام خواب رطوبت زیادی را از دست می دهیم. این درم ها همچنین توصیه می کنند که با یک رطوبت ساز در کنار تخت بخوابید تا رطوبت بیشتری در هنگام خواب وارد هوا شود.


بنر آرایشی

بیشتر بخوانید: اسید گلیکولیک برای زیر چشم

پیمایش به بالا