برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم ؟

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

همراه با محصولات ضد ریزش مو، خوردن غذای مناسب می تواند ریزش بیش از حد مو را مهار کرده و رشد مو را تقویت کند. اما برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟ ما غذاهایی را که برای جلوگیری از ریزش مو باید بخورید در ادامه معرفی کرده ایم. آنها را بررسی کنید!

ریزش مو همه ما را بدون در نظر گرفتن سن، وزن یا جنسیت تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات نشان می دهد که حدود 40 درصد از زنان تا سن 30 سالگی دچار ریزش مو می شوند.

در همین حال، مردان حتی از 21 سالگی به دلیل الگوی طاسی مردانه علائم ریزش مو را نشان می دهند.

خوشبختانه، با ایجاد چندین تغییر در رژیم غذایی، رشد مو به راحتی قابل بازیابی است.

بنر مو

برای جلوگیری از ریزش مو چه غذایی بخوریم

پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو

1. تخم مرغ

آیا می دانستید فولیکول های موی شما عمدتاً از پروتئین تشکیل شده است؟

وقتی بدن پروتئین کافی جذب نمی‌کند، می‌تواند فولیکول‌های مو را برای رفتن به فاز استراحت تحریک کند. در عوض، پروتئینی که در ابتدا برای رشد مو در نظر گرفته شده بود، برای تسهیل ترمیم بدن و اندام ها استفاده می شود.

به همین دلیل است که پروتئین یکی از مواد مغذی ضروری است که به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند، و گنجاندن آن در رژیم غذایی بسیار آسان است!

تخم مرغ عمدتا حاوی پروتئین و بیوتین است که تولید کراتین (نوع پروتئین مو) را تسهیل می کند.

علاوه بر این، یک تخم مرغ متوسط ​​(50 گرم تا 60 گرم) منبع عالی سلنیوم، روی و سایر مواد مغذی ضروری برای رشد مو است.

پپتیدهای زرده تخم مرغ می توانند به تحریک رشد مو از طریق سلول های پاپیلای پوست انسان کمک کنند. این سلول ها چرخه رشد مو از جمله تولید مو و رشد موهای جدید را کنترل می کنند.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

2. مرغ

گوشت مرغ یا جوجه یکی دیگر از منابع غنی از پروتئین های رشد مو، ویتامین ها و مواد معدنی است. طبق مطالعات، ارتباط بالقوه ای با کمبود مواد مغذی و ریزش مو وجود دارد.

مرغ حاوی مقادیر زیادی سلنیوم است که به رشد مو کمک می کند و با ریزش مو مبارزه می کند. سلنیوم همچنین باعث تحریک آنزیمی می شود که برای تولید ویتامین C ضروری است.

سلنیوم و سایر آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد مضر در بدن به رشد مو و رشد مجدد مو کمک می کنند.

3. ماهی

برای جلوگیری از ریزش مو چه نوع ماهی بخوریم؟ به طور خاص، ماهی های چرب مانند سالمون و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به رشد مو کمک می کند.

این اسیدهای چرب به DHA، ALA و EPA (اسیدهای دوکوزاهگزانوئیک، آلفا-لینولئیک و ایکوزاپنتانوئیک) دسته بندی می شوند.

ALA یک ماده مغذی ضروری است، به این معنی که به طور طبیعی در بدن یافت نمی شود. باید از منابع غذایی مانند ماهی و سایر روغن های گیاهی گرفته شود.

در حالی که هیچ ارتباط مستقیمی بین رشد مو و اسیدهای چرب امگا 3 وجود ندارد، یک مطالعه نشان داد که آنها می توانند با افزایش تولید سلول های پاپیلای پوستی (DPC) به رشد مو کمک کنند.

4. گوشت بدون چربی

گوشت بدون چربی مانند گوشت بره و مرغ به طور طبیعی دارای سطح بالایی از آهن است. مانند پروتئین، آهن نیز در سلامت و رشد مو موثر است.

آهن به بدن اجازه می دهد هموگلوبین، پروتئینی که در گلبول های قرمز وجود دارد، تولید کند. هموگلوبین اکسیژن را به بسیاری از سلول های بدن (از جمله سلول هایی که به رشد مو کمک می کنند) می رساند و به آنها اجازه رشد و ترمیم می دهد.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که رابطه معکوس بین کمبود آهن و ریزش مو وجود دارد. کمبود آهن با چندین بیماری ریزش مو مانند آلوپسی آره آتا، آلوپسی آندروژنتیک و تلوژن افلوویوم مرتبط است.

بیشتر بخوانید: شامپو بدون سولفات برای ریزش مو


چربی های سالم برای جلوگیری از ریزش مو

1. گردو

علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، بسیاری از غذاها حاوی موادی هستند که به شما موهایی درخشان و سالم می دهند. در واقع، گردو منبع عالی سلنیوم، بیوتین و ویتامین B7 است.

این ویتامین ها و مواد معدنی برای آبرسانی به مو و پوست سر شناخته شده اند. ویتامین B7 و E فولیکول‌ها و رشته‌های مو را محکم نگه می‌دارند و از ایجاد دو شاخه شدن انتهای مو جلوگیری می‌کنند.

برای دستیابی به موهای سالم می توانید گردوهای بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یا می توانید روغن گردو را مستقیماً به پوست سر خود بمالید.

علاوه بر رشد مو، گردو می تواند به درمان موهای خشک نیز کمک کند. آنها یک غذای غنی از امگا هستند که می توانند تولید سبوم طبیعی روی پوست سر را تسهیل کنند.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

2. بادام ها

مانند مرغ و تخم مرغ، آجیل مملو از مواد مغذی است که برای داشتن موهایی سالم ضروری است.

یک وعده بادام (حدود 30 گرم) می تواند به شما در تامین نیازهای روزانه ویتامین E در رژیم غذایی کمک کند. علاوه بر این، بادام حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب مرتبط با سلامت مو است.

مانند گردو، بادام را نیز می توان به صورت موضعی روی پوست سر مالید. برای حفظ رطوبت و جلوگیری از وز شدن موها می توانید روغن بادام شیرین را به موها بمالید.

3. دانه ها

تخمه ها یا دانه ها یکی دیگر از غذاهای غنی از مواد مغذی مو هستند که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. دانه های آفتابگردان به ویژه حاوی بتا سیتوسترول هستند که می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

بتا سیتوسترول می تواند تولید DHT (دی هیدروتستوسترون) را مهار کند. این هورمون یکی از علل اصلی طاسی مردانه است.

دانه های دیگر مانند دانه کتان و چیا نیز غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به طور گسترده به عنوان درمان برای درمان آلوپسی آره آتا استفاده می شود. این اسیدهای چرب همچنین به کاهش التهاب ناشی از ریزش مو کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: علت خارش سر و ریزش مو در زنان

سبزیجات برای جلوگیری از ریزش مو

1.اسفناج

آیا سبزیجات می توانند ریزش مو را درمان کنند؟ آیا به بهبود رشد مو کمک می کنند؟ پاسخ کوتاه بله است. سبزیجات، به خصوص سبزیجات سبز رنگ، برای رشد مو حیاتی هستند.

برای جلوگیری از ریزش مو چه نوع سبزی بخوریم؟ اسفناج سرشار از کلسیم، منیزیم، آهن، اسید فولیک، فسفر و سایر ویتامین‌ها است. سطوح بالای کلسیم علاوه بر مراقبت از مو به سلامت و رشد استخوان نیز کمک می کند.

این ماده مغذی همچنین به مبارزه با طاسی الگوی زنانه یا تلوژن افلوویوم کمک می کند.

اسفناج همچنین دارای مقادیر بالایی آهن است که هموگلوبین تولید می کند. این باعث بهبود اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف بدن از جمله سلول های مو می شود.

افراد مبتلا به طاسی و ریزش مو در دوران یائسگی اغلب سطح فریتین پایینی را نشان می دهند. فریتین به ذخیره آهن در بافت های بدن کمک می کند. خوردن اسفناج و سایر سبزیجات برگدار می تواند علائم مرتبط با این بیماری های مو را کاهش دهد.

برای جلوگیری از ریزش مو چه غذایی بخوریم

2. هویج

هویج سرشار از بتا کاروتن است که یک آنتی اکسیدان مهم برای بسیاری از سیستم های طبیعی بدن است. این آنتی اکسیدان با کمک به رشد مجدد سلولی به تقویت تارهای مو کمک می کند. همچنین پوست سر و فولیکول های مو را برای رطوبت و درخشندگی بهتر حفظ و توسعه می دهد.

3. کلم کیل

کمبودهای تغذیه ای مدت هاست که با مشکلات مو مرتبط است. به همین دلیل است که بدن باید رژیم غذایی غنی از مواد مغذی را برای جبران چنین ضررهایی اتخاذ کند.

کمبود ویتامین C معمولاً با علائم مرتبط با سلامت مو مانند موهای خشک و شکنندگی همراه است. به همین دلیل است که متخصصین برای بیماران مبتلا به کمبود ویتامین C ممکن است رژیم غذایی غنی از کلم کیل و سایر سبزیجات برگ سبز برای مو را به آنها توصیه کند.

کلم کیل همچنین حاوی ویتامین C است که به مبارزه با رادیکال های آزاد مضر کمک می کند. علاوه بر این، محتوای ویتامین C موجود در کلم کیل به تولید کلاژن کمک می کند.

کلاژن یک پروتئین طبیعی در بدن است که به ساخت و ترمیم ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها، مو و پوست کمک می کند.

بیشتر بخوانید: بهترین شامپوی ضد ریزش مو آلمانی


سوالات تکراری

کدام غذاها باعث ریزش مو می شوند؟

ممکن است بخواهید از غذاهایی که باعث ریزش مو می شوند دوری کنید:

  • لبنیات
  • کربوهیدرات های تصفیه شده
  • قندها
  • غذای چرب
  • الکل
  • نوشیدنی های گازدار

چه میوه ای برای ریزش مو مناسب است؟

برای جلوگیری از ریزش مو چه میوه ای بخوریم؟ زردآلو یکی از بهترین میوه ها برای مقابله با ریزش مو است. ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان هایی که دارد به ترمیم آسیب های پوست سر و مو کمک می کند.

چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو می تواند به دلیل عوامل ژنتیکی و خارجی متعددی باشد. علل دیگر ممکن است عدم تعادل هورمونی، یک بیماری پزشکی یا مرتبط با پوست سر، سن، یا استرس باشد.

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو می شود؟

ویتامین D مسئول تحریک فولیکول های موی قدیمی و جدید است. کمبود ویتامین D در میان جمعیت جهان نسبتاً رایج است و به طور بالقوه می تواند منجر به ریزش مو یا توقف رشد مو شود.

آیا موز ریزش مو را متوقف می کند؟

بله. موز منبع غنی پتاسیم و روغن های طبیعی است که به تقویت رشد مو و حفظ خاصیت ارتجاعی مو کمک می کند.

ریزش طبیعی مو در یک روز چقدر است؟

ریختن 50 تا 100 رشته در روز طبیعی است.

آیا پیاز برای مو مفید است؟

بله. گوگرد موجود در پیاز از رشد موهای ضخیم و قوی حمایت می کند.

حرف آخر

در حالی که اکنون می دانید چه غذایی می تواند مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو را در اختیار شما قرار دهد، باید از عادات غذایی که ممکن است بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد یا باعث ریزش و شکستگی مو شود نیز پرهیز کنید.

بنر خرید قسطی

بیشتر بخوانید: بهترین روغن برای رشد سریع مو

بیشتر بدانید: برای ریزش مو چی خوبه

پیمایش به بالا